mandag 16. juni 2008

Rundtom - Norges dårligste veikryss?

En av tingene jeg ikke kommer til å savne når jeg flytter til Konnerud, er Rundtom, veikrysset like ved der jeg bor. Joda, Rundtom-nissen finnes og det er masse slitne, ubrukelige folk som har jobbet på Statoil-stasjonen der, men bortsett fra det er det lite å snakke om. Selv om jeg sikkert kommer til å tilbringe ett og annet minutt her i fremtiden også, skal det bli en sann glede å få dette ut av hverdagsrutinene!

Rundtom

Bildet er stjålet fra Google Maps og er i relativt laber kvalitet, men det er det beste jeg fant.

For de som er delvis - men ikke helt - kjent i området, ligger Statoil Rundtom midt mellom pkt. A og D i bildet.

Vei A går sørøst ut av bildet mot Kobbervikdalen, Vestfold og sørlandet.

Vei B går inn mot sentrum av Drammen, Drammenshallen o.l.

Vei C er Tollbugata, vår nitidig fremstilte ghetto, som på diverse måter snirkler seg mot togstasjonen.

Vei D går til bl.a. Tangen og Kobbervikhagen der jeg bor.

Min arbeidsplass ligger sørøst for bildet - normalt ville man ta vei A for å komme dit, mens jeg vanligvis kjører en enveiskjørt vei lenger sørøst for D som sparer meg for en tur innom Rundtom. På vei hjem, derimot kommer jeg fra A og nordvestover, kjører inn til høyre, og tar D tilbake til der jeg bor. Helt konge - alle i hele verden har vikeplikt for meg, så jeg er fus.

Noen ganger kjører jeg folk til byen ved å kjøre fra A til C - da har jeg kun vikeplikt for D, noe som er greit nok, med mindre det er stor trafikk fra A til B, som gjør at folket fra D og C blir stående og stange i krysset og mer enn gjerne sperrer for de som skal fra A/B til C.

Legg også merke til at alle som er i krysset har vikeplikt for de som kjører fra A mot B - dette er forkjørsvei sånn at det gjerne blir stående mest mulig folk inne i krysset.

I rushtrafikken om ettermiddagen er det som regel lett trafikk fra D og A, og tung trafikk fra B og C. De som skal fra B til A har det stort sett ganske greit, mens de som skal fra B til C/D har vikeplikt for de som kommer fra A. Dermed blir det stort sett alltid en opphopning her. De som kommer fra D og skal mot C, koser seg. De som skal fra D til B, blir stående og vente på alle A'ene som skal mot B, samt det generelle kaoset. De som kommer fra C blir stående i flere hundre meter med kø, fordi de er fucked uansett hvor de skal - men ikke så ille som for C eller D som skal mot A! De er nemlig bitchen til absolutt ALLE! Spesielt hvis man kommer fra C og skal mot A, er sjansen gedigen for at man blir manisk depressiv, rett og slett fordi man har vikeplikt både inn i og ut av krysset.

Dette fører selvfølgelig til at folk blir aggressive og gjør dumme ting. Stadig vekk kjører C/D'ere som har fått nok hardt ut i retning A, som gjør at det blir skrik og hyl og tut og bråbrems fra de som kjører fra B til A. Man ser også ofte folk som skal fra C til D klikke og hive seg ut i det - det er nemlig sånn at når man har fått nok, får man automatisk forkjørsrett, og da vil alle andre automatisk skjønne at du kommer kjørende fra siden. Denslags blir det harmoni av.

For kun et par dager siden skulle jeg kjøre fra D til B, på et tidspunkt hvor det var lite trafikk. Dette er da en av de "banene" man kan kjøre uten å ha vikeplikt for noen andre enn de som kjører A til B. Omtrent samtidig som jeg kom kjørende, kom det en fra B som skulle mot D, og en vrakkjørt hvit møkkabil med en somalier i fra C som skulle mot D. Det korrekte da er at jeg og B->D skal kjøre først, mens C skal vente på oss begge og så kjøre til D. Men uansett hvor mange av C's kjære forgjengere som har vært taxisjåfører og kanskje til og med forstod skiltene som står overalt, tok han initiativ og kjørte midt ut i krysset. Neida, ikke fort. Han kjørte sakte ut i krysset, og stoppet der, sånn at jeg og han som kom andre veien måtte bråbremse. Instinktivt kastet jeg blikket mot ham for å prøve å skjønne hva han dreiv med, og i det vi fikk øyekontakt, var det nesten som om det var et glimt av noe der inne. Ikke akkurat som at han forsto at han hadde gjort noe feil.. Mer som at han tenkte "Ooops.. Best å være klar til å anklage noen for rasisme!"

Heldigvis løste han situasjonen på den mest mulige elegante måten - han stoppet helt opp, sånn at ingen av oss kom noen vei, og gliste et fårete glis som jeg tror kun er mulig å få til med liberal og rutinemessig misbruk av khat. Så la han merke til at ingen kom noen vei så lenge han sto der han sto, så han brummet avgårde i Postman Pat-tempo. Så fort han var borte kom jeg meg videre, men jeg kan tenke meg at B->A måtte kjempe innbitt for å ikke bli til Hulk.

Hvorfor gidder jeg å hisse meg opp over noe så trivielt? Fordi jeg betaler en uhyggelig sum penger hvert år i veiavgifter, skatt og andre ting som jeg sjelden får en dritt igjen for. Uavhengig av hvem som er i regjering og hvor mange somaliere taxisjåfører vi skal ha i trafikken, er det på tide å slutte å være idiot, og fikse opp litt på den tragiske standarden vi har på veinettet her i landet - både i de store byene, og mellom dem. De kan godt begynne med å lage en stor rundkjøring av Rundtom - da har alle ihvertfall en viss sjanse til å komme seg avgårde, og vi slipper kanskje folk som skal fra C til A som plutselig hopper ut av bilen og lager massakre med maskingevær og kjepper.

1 kommentar:

Kjetil sa...

Håpløst kryss, planlagt antaglig på en tid da det gikk i hest og vogn, og Drammen hadde 25 biler og 10 busser.

Btw: du har glemt å merke av hvor rundtom nissen bor ;-)