lørdag 14. juni 2008

Heinz sukkerfri ketchup

heinz reduced sugar and salt ketchup

Som diabetiker har jeg endret en del på kostholdet – greit å ikke bli blind og få nyresvikt før det er absolutt nødvendig. Jeg burde selvfølgelig også trene mer og være mindre slask sånn generelt, men alt til sin tid.

Én av tingene som kommer som en selvfølge når man skal tilpasse kostholdet til sukkersyke, er å redusere inntaket av sukker. Her hadde jeg et massivt forbedringspotensiale, og jeg kan med hånda på Snickersen si at jeg spiser mye mindre sukker nå enn før.

Noe annet som tilsynelatende ikke er like åpenbart, er at familien til sukkeret, karbohydratene, kan være minst like viktige å redusere eller kutte ut. Mat som på ett eller annet vis inneholder hvete har en ganske drastisk effekt på mitt blodsukker – ved å kutte ut brød og pasta har det stabilisert seg der nede hvor vanlige mennesker med effektivt insulin ligger.

Anyway, for å gjøre et allerede alt for langt innlegg noe kortere, la oss komme til saken; Heinz har kommet med en sukkerfri (eller sukker-redusert, som det heter så fint) ketchup. Dette er gode nyheter for oss som liker det – jeg har alltid spist en del pølser og annen søppel (hallo, det er da en grunn til at jeg fikk diabetes) som gjør seg godt med ketchup. Er denne så noe å spare på?

Det er ingen hemmelighet at jeg er av de som alltid har synes Heinz ligger langt foran Idun (som også har sukkerfri varianter av sine ting) når det gjelder smak. Det er derfor med glede jeg registrerer at dette er like godt som vanlig Heinz-ketchup. Det funker på pølse, det funker på burger, og da funker det helt sikkert på det meste annet jeg også kunne tenke meg å dynke med rød glede.

Men en ting er litt irriterende. Det er forsåvidt greit nok at flaska er i en sånn opp-ned variant sånn at den står på lokket. Men den er laget sånn at selv om du klemmer ekstremt løst på den – som om du gir en forsiktig klem til en knott du egentlig ikke er så glad for å se igjen – så står ketchupstrålen som ut av en Kärcher K 855 HS plus – det blir lett til et 1:1-forhold mellom pølse og tomatsaus. Kan det være nødvendig? Det hadde ikke holdt med f.eks. 1kg ketchup pr. pølse?

Bortsett fra dette kan jeg anbefale denne til alle som liker pølser og trenger å få litt mindre sukker i kroppen!

Ingen kommentarer: