torsdag 23. oktober 2008

Truman Show?

Noen ganger blir jeg småparanoid og lurer på om folka som kontrollerer radioen følger med på meg og legger inn nyheter bare for å se hvordan jeg reagerer. For det er jo umulig å la være.

I det siste har det kommet mye surr fra nord i landet. Kystpartiet vil nå at Trondheim skal være hovedstad fordi Oslo er så langt unna folk flest. Excuse me? Lederen for partiet skal gjerne få lov til å grine seg fast i sin lille forblåste holme så mye han vil for meg, men før han åpner kjeften bør han kanskje undersøke hvor folk flest bor i dette landet. Som skaptrønder har jeg selvfølgelig ikke noe imot Trondheim, men etthvert menneske med kritisk sans skjønner at Oslo er det eneste reelle alternativet vi har her til lands når det er snakk om hovedstad.

Dette kommer i tillegg til all griningen fordi vi søringan tok fra dem OL. I den sammenheng kom dette geniet ut av hulen sin og ville at Nord-Norge skulle bli egen stat, fordi han er drittlei av å bli ignorert av oss i sør.

Nå har det tydeligvis blitt sånn at folk som er kapable til å tenke en tanke automatisk tror at det er en god idé. For all del, bli deres egen stat, dere får ikke en krone i subsidier av oss noe mer, så skal vi se hvor bra det går med dere.

La meg her si at jeg kjenner flere nordlendinger som er hyggelige og oppegående folk som jeg har respekt for. Dette handler ikke om dem.

Men disse folkene som uttaler seg på denne måten, er helt åpenbart naturens forsøk på å gi oss klovner og lett underholdning. Hva er det egentlig Nord-Norge gir oss, bortsett fra masse syting om de slemme “søringan”? Er det liksom ikke godt nok at NRK har sendt propaganda i form av “Himmelblå”? Jeg gleder meg til å se alle luringene som drar nordover i neste ferie og blir beinskuffa når de innser at sol og mangel på vind bare er noe som skjer på TV. Ok, så dere har snø hele året og det er 150 mil til nærmeste nabo. Tror dere vi bryr oss? Vi her nede prøver å være en del av verden, og selv om vi av og til kan fnise litt av deres raserianfall når dere ikke får nok oppmerksomhet, betyr ikke at vi faktisk bryr oss om all søpla som kommer ut av kjeften deres. Å nei, ble det ikke OL på vidda, sier du? Cry me a river.

Bidra med noe bortsett fra sugerør inn i statskassa, så skal vi se om vi gidder å høre på dere! Syt videre!

9 kommentarer:

Longbeach sa...

Selvfølgelig er det uaktuelt å flytte hovedstaden til Trondheim, men ærlig talt: tror du virkelig det er slik at folk bevisstløst flytter til det sentrale Østlandet uten videre? Det er noe som heter både styrt og skjult sentralisering, og både denne og tidligere regjeringer, for ikke å snakke om svulsten som heter statsbyråkratiet, er fryktelig flinke til å fremme denne sentraliseringa.

OL er i utgangspunktet en dårlig idé, uansett om det legges til Svalbard, Tromsø eller Oslo, så det bør vi helst glemme med en gang. Poenget er at store begivenheter og statlige arbeidsplasser av særlig omfang, stort sett legges til Oslo. Når blant annet de beste veiene og det beste kulturtilbudet også er der, forsterkes sentraliseringseffekten og ballen kan rulle videre.

Hvis hovedstaden hadde ligget i Trondheim, er det ikke tvil om at Norge hadde vært mer samlet som folk. Og subsidiering? Med den velferdsstaten vi har opparbeidet oss i Norge, blir vi alle subsidiert opp under ørene, men folk i storbyene subsidieres mest av alle! Det kan lett bevises!

Unknown sa...

Heisann, og velkommen hit. :)

Nei, jeg tror ikke folk flytter hit uten å ha tenkt nøye igjennom det - og jeg forstår dem godt! De velger det heldigvis selv, og jeg er ikke i tvil om at jeg hadde vært rask til å ta samme avgjørelse om jeg lå og holdt meg fast i en forblåst fjellside på tundraen.

Er det det slått fast av de som styrer politisk korrekthet at sentralisering er på nivå med Hitler når det gjelder idéer? Hvis folk vil bo i nærheten av andre folk, der det er kulturtilbud, kjøpesenter og kort vei til verden, må de få lov til det for meg. Ingen skal vel bestemme at folk mot sin vilje skal måtte bo i grisgrendte strøk? Jeg er ikke noe gladere i byråkratiet enn du tilsynelatende er, men jeg forstår godt at de legger sånt til steder hvor det er tilgang på folk. Hvis man legger en eller annen statlig institusjon er det ikke nødvendigvis slik at alle kompetente folk flytter etter.

At OL kan holde seg unna er vi enige om. Men er de beste veiene osv. i Oslo fordi det er mest folk der, eller omvendt? Er du en av dem som vil lage broer til flere milliarder ut til enhver holme hvor folk insisterer på å bo, kanskje?

Godt å høre at du lett kan bevise at vi i storbyene (regner med Drammen der i norsk skala) blir subsidiert mest - kan du ikke gjøre det, da? Jeg sitter med et inntrykk av at jeg betaler mer inn i statskassa enn jeg får ut av staten akkurat nå, men nå gleder jeg meg til dine enkle beviser på at det er feil! :)

Unknown sa...

Du snakker om subsidier. De kronene de sender i subsidier fra østlandet er jo de samme subsidier vi fra Vestlandet sender dere. Norge tjener ikke penger på at dere selger kebab til hverandre i Oslo vet du.

Unknown sa...

Merkelig at folk skal legge inn kommentarer på så gamle innlegg.. Hyggelig det, altså, men snålt. :)

Alle vet jo at Norge har en kunstig god økonomi på grunn av det som skjer på sokkelen. Likevel var skatteinntektene for 2008 større for østlandet enn de var for kontinentalsokkelen. Hvis man derimot legger sammen fastlands-vestlandet, Rogalands-havet og Nordsjøen, så blir det en del større enn østlandet.

Likevel ikke så mye at jeg vil påstå dere i vest holder oss kunstig i live (som er min påstand om nord-Norge) - LITT verdiskapning er det nok her borte også. :)

Anonym sa...

Nå har det seg slik at 25% av befolkningen bor i Oslo-området. Og at godt over halvparten (og vel så det) bor på det sentrale Østlandet. Så å snakke om "folk flest" blir litt feil i den sammenhengen.

Unknown sa...

Velkommen til deg også, og takk for et viktig og godt poeng - så lenge "folk flest" refererer til flest folk så er det absolutt her nede det skjer. :)

Unknown sa...

Havremunken: Sorry.. jeg så ikke alderen på forrige innlegg.

Grunnen til at skatte inntektene er større på "Østlandet" er ikke pga verdiskaping men ganske enkelt det norsk lovverket er slik. Når hovedkontorene blir lagt til Oslo, så kommer også skatteinntektene dit. Ikke er det noe som heter Rogalands-havet heller. Oslo har lite og ingenting av verdiskaping i dag dessverre. Det blir ikke penger i statskassa av at dere selger kebab til hverandre. Hvilke store bedrifter er igjen i Oslo og omegn nå?

Unknown sa...

@Tom:

Oversikten jeg tok dette fra var kun skattegrunnlag fra privatpersoner, ikke bedrifter. Så vidt jeg vet skatter man til den kommunen og det fylket man bor i, og selv om det vil innebære en viss lekasje, viser det at det er en og annen stakkar som er i arbeid på østlandet også.

Jeg er klar over at det ikke er noe som heter Rogalands-havet også. Av en eller annen grunn skilte skattelistene til Statistisk Sentralbyrå på "Nordsjøen" og "Rogaland" når de omtalte sokkel-virksomheten, så det var kun for å være litt presis. :)

Telenor på Fornebu er et eksempel på et ganske stort firma i norsk skala, vil jeg tro. Selvfølgelig har de folk rundt omkring i landet også, men vet ikke hvor mange av avdelingene deres som kan måle seg med denne.

Et annet veldig viktig poeng her: Det store flertallet av norske arbeidsgivere utgjøres ikke av store megaselskaper, men små og mellomstore bedrifter. Og dette er helt nødvendig, da vi som kjent ikke kan basere oss på oljeinntekter til evig tid. Den smellen kommer vi til å få før vi aner det, og da kommer vi til å føle resultatet av at regjeringen er så næringslivsfiendtlig som den er i dag. På vestlandet og litt nordover er det selvfølgelig mye småbedrifter som lever i symbiose med oljeindustrien som også fort kan få slit. Norge har unike muligheter til å satse på teknologiutvikling o.l., men når man har en regjering som aktivt motarbeider dette, graver vi vår egen grav full av oljesøl.

Så får vi se hvordan det går når olja tar slutt, eller verden vender ryggen til den formen for energi. Kanskje vi på østlandet må sende nødkebab vestover for å holde dere i live. :p

Kavlrya sa...

... For all del, så lenge kraftverkene forblir i eiet til oss søringer, så kan Nord-Norge godt bli uavhengig!