tirsdag 14. oktober 2008

Likestilling, shmikestilling

Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås har gått ut og krevd at man skal nevne homofile, lesbiske og transseksuelle spesielt i stillingsannonser.

Mens jeg ville tro at det f.eks. gjerne kunne ha stått “Alle oppfordres til å søke”, må vi tydeligvis nevne de mest utsatte i samfunnet spesielt. Kvinner, gamle, funksjonshemmede og ikke-etniske nordmenn skal nevnes. Vi som er mannfolk og i “ideell” alder, kanskje til og med kompetente, får alt gratis, vi må aldri jobbe hardt for noe, så oss er det ikke så farlig med.

For å være helt ærlig tar jeg det ikke så tungt at jeg faller utenfor kategoriene som oppfordres spesielt til å søke. Jeg står ikke så langt frem i køen for å få jobb i staten uansett. Men herregud, dette begynner å grense til sinnsykdom. Nå blir vi snart så politisk korrekte at vi visker ut ethvert spor av oss selv.

Skal alle som føler seg tråkka på og diskriminert få spesialbehandling i form av å oppfordres til å søke på statlige jobber? Hva med pedofile? Hvis de er ikke-praktiserende kan de vel gjøre en like god jobb som andre. Spåkoner? Religiøse ekstremister? Hjernedøde? Alle disse føler seg sikkert underrepresentert i de fleste statlige institusjoner, bortsett kanskje fra de sistnevnte.

Misforstå meg rett – jeg er ikke imot rettigheter for homofile og lesbiske. Selv om jeg vil vite minst mulig om hva de driver med på soverommet, er jeg mer liberal enn mange når det gjelder at de skal stille likt som andre. Men sånn som jeg ser det, blir dette å gå for langt den andre veien, og i praksis sier Staten “Jeg driter i hvordan du føler det selv, vi synes du er svak og undertrykket så vi nevner deg spesielt”.

Men jeg vet jo at jeg er politisk ukorrekt her. Jeg burde kanskje ligge lavt og ikke trekke til meg oppmerksomhet, sånn at jeg fortsatt får lov til å ha jobb…

Ingen kommentarer: