søndag 20. januar 2008

Krig!

Jeg kom meg gjennom en ny bok til slutt - Knut Nærum's "Krig". En småfornøyelig sak hvor Norge erklærer krig mot Nederland pga. et uhell i et skøyteløp. Det er ikke konstant hyl-morsomt, men litt knegging blir det fra tid til annen. Det hele forløper relativt realistisk, men selvfølgelig er det nok av eksempler på at realisme er byttet ut med humor. Regjering og andre samfunnstopper er etterlignet på noe som slår meg som en ganske realistisk måte, og det er en del andre fiktive karakterer i boka som er kule nok. Et par virker litt erketypiske, men det lever man glatt med.

Boka går ganske fort unna når man ikke har noe valg (i.e. er et offer for Widerøe), og selv om man ikke ligger på bakken og vrir seg av latter, er det ganske fornøyelig gjennom hele.

Verdt en les, selv om denne boka fra 2003 som omtaler 2005 ikke er like aktuell i 2008. Nå vet vi jo at det ikke ble krig. :)

2 kommentarer:

Britt Elin sa...

Ehm, hva vil det si at noe er erketypisk?! Jeg har hørt om arketyper, men ikke om erketyper. Og min iboende norsklærer gjør også opprør når jeg ser at folk helt har glemt de to enkle bokstavene d og a: DA :-)

For øvrig ser jo det nye kjøkkenet rett og slett både funksjonelt og estetisk vellykket. Gratulerer - må være deilig å kunne flytte tilbake til et normalt liv igjen :-)

Unknown sa...

Dette er nok ikke bloggen for den som er opphengt i det å skrive korrekt norsk - en av fordelene med å jobbe der jeg jobber er at vi stort sett finner på våre egne ord og grammatiske krumspring som det passer oss. Jeg kjenner også til begrepet "arketype", men det er altså ikke det som ble brukt her. Hvis noe er typisk, så er det fint, men ikke spesielt "sterkt". Erketypisk er enda mer typisk - akkurat som en millionær har mer enn en million kroner, mens en dritmillionær nok er enda noen hakk rikere. Beklager at skriftspråket mitt svir i øynene, men jeg har rett og slett mistet evnen til å uttrykke meg uten å drit-overdrive. ;)

Og takk for det, det er veldig deilig å ha noe som fungerer igjen. Selvfølgelig er det en del detaljer igjen, men jeg er veldig happy allerede nå!