fredag 7. august 2009

NRK Wars: The Empire Strikes Out!

Den observante leser har kanskje fått med seg at jeg har et noe anstrengt forhold til Lisensavdelingen i NRK. Den ikke så observante leser kan finne ut hvorfor her og her. Et nytt halvår er gått siden sist gang jeg var sinna på NRK, og når vi kom hjem fra ferie her om dagen, møtte nabo Jørn opp med en pose innsamlet post, hvor det også lå et brev fra våre venner i overgrepsdirektoratet.

Uten videre seremoni gjengir jeg de relevante avsnittene av brevet her. Skrivefeilene fulgte med brevet:

KLAGE TIL MEDIETILSYNET PÅ INNKREVING AV KRINGKASTINGSAVGIFT

Det vises til ditt brev om ovennevnte av 10.12.2008.

Det bekreftes med dette at NRK-lisensavdelingen har mottatt og registrert klagen.

Når NRKs lisensavdeling mottar klage til Medietilsynet på en lisenssak, er saksgangen iht klagereglene at lisensavdelingen gjør en ny vurdering av saken. Dersom NRKs lisensavdeling etter en ny vurdering opprettholder sitt tidligere vedtak, sendes klagesaken videre til Medietilsynet for endelig avgjørelse. Dersom NRKs lisensavdeling endrer sitt tidligere vedtak i din favør, er det NRKs lisensavdeling som endelig avgjør saken og orienterer deg direkte om vedtaket, og sender ikke klagesaken over til Medietilsynet.

Ved ny gjennomgang av din ska om med alle opplysninger som foreligger har vi i dette spesielle tilfellet funnet å kunne frafalle avgift som har påløpt for perioden 01.07.2008-31.12.2008. Din lisens er nå ført ut av vårt register.

Vi beklager lang saksbehandlingstid i denne saken.

Sweet, sweet victory.

I seiersrusen er jeg selvfølgelig ikke hevet over å være smålig, så jeg tillater meg å komme med et par observasjoner;

  • Legg merke til at de ordlegger seg som at de nærmest gjør meg en vennetjeneste som gir meg medhold. Dette “spesielle” tilfellet vil jeg tippe ikke er så fryktelig spesielt, da det vil ramme alle som flytter sammen og som ikke spesielt varsler NRK om dette før de sender ut fakturaene sine.
  • Legg også merke til saksgangen i det lengste av avsnittene, som ved første øyekast ser ut til å være der for å understreke at NRK er “The Good Guys” som løste dette uten å plage Medietilsynet.
  • De nevner ikke i detalj hvorfor de velger å gi seg på dette, når de hele tiden har agert i henhold til egne lisensregler (mitt argument var hele tiden at reglene var feil, ondskapsfulle og urettferdige – men jeg annerkjente åpent at de hadde kjørt i henhold til reglene).

Hva forteller disse tre punktene oss? Jo, NRK så at deres egne regler er feil, ondskapsfulle og urettferdige, og innså videre at dersom Medietilsynet satt seg inn i saken, var det en viss sjanse for at det kunne komme pålegg om å endre denne bedritne regelen. De anså dermed (korrekt nok) at det var økonomisk sett bedre å miste min ene, lusne lisensinnbetaling enn å miste alle lisensene fra ofrene de ellers lurer på samme regel som ikke gidder å krangle, kverulere og lage helvete. Det hadde vært snakk om GANSKE mange tusenlapper som NRK ikke hadde fått svindlet til seg dersom Medietilsynet hadde lukket muligheten for dette gapende åpenbare overgrepet.

Anyway - jeg er lykkelig over å kunne konstantere at David vs. Goliat fortsatt er relevant – vi små, arrogante rasshøl kan fortsatt bite fra oss når vi blåser oss opp og er sinna nok, you can fight the system, og STÅ PÅ! DET VIRKER!

Obligatorisk passende videosnutt til slutt. Skål for seieren!

2 kommentarer:

Anja sa...

In your face, bitches, IN YOUR FACE!


hehehe

Grattis!! :)

Britt Elin sa...

Gratulerer!!! Godt at bloggingen er så til de grader på sporet igjen, bare gladsaker her! Selv sitter jeg med en tv jeg ikke bruker, men med lisens som er betalt - må nok følge ditt eksempel og oppløse mine bånd til statsapparatet :-)