onsdag 17. desember 2008

NRK – krigen fortsetter

Ikke uventet avslo NRK klagen min på den urettferdige snikskatten deres, så da må man jo svare. Dette er ikke spesielt morsomt, mer sinna enn noe annet – gleder meg til å se hvor langt de går for å ta pengene mine. Det er lite sannsynlig at det er noen vits for andre enn medietilsynet å lese igjennom brevet, som blir postlagt i dag. :)

Er selvfølgelig også spent på hvordan neste faktura på tvangsabonnementet ser ut.

 

Deres referanse                Vår referanse
400 598 788/50                ÅPENBART OVERGREP FRA STATEN NR 8/2008

Klage på urettferdig ilagt kringkastingsavgift

Viser til standardbrev sendt 24. november 2008 med avslag på tidligere innsendt klage.

Brevet inneholder to interessante setninger:

"Du har i tidligere brev blitt informert om at krav på avgift til og med 31.12.2008 må betales før din lisens blir ført ut av vårt register"

Uten at dette har noen som helst relevans for saken, vil jeg bare påpeke den åpenbare faktafeilen her; Brevet av 24. november 2008 er det ENESTE skriftlige jeg har fått av NRK i denne saken utenom den opprinnelige fakturaen på feilaktig ilagt tvangsabonnement. Å bruke 4 måneder på å skrive ut et automatisert flettebrev er imponerende - særlig når vi har en så totalt forkastelig bukken-og-havresekken-situasjon som dette der NRK er loven, NRK er innkrever og NRK er klageinstans. 

"Ved ny gjennomgang av saken finner vi ikke opplysninger som tilsier at vårt tidligere vedtak skal endres".

Også interessant da jeg faktisk tenkte å bruke tilsvarende ordlyd i mitt svar - jeg ser ingenting i deres brev som tilsier at jeg skal betale for en tjeneste vi allerede har betalt for. 

Den arrogante holdningen NRK viser ved å ikke svare på noen av punktene i min klage kan kanskje skyldes at den var skrevet på en usaklig måte i vilt raseri. Jeg kan forsikre dere om at raseriet fortsatt er der, men kanskje jeg har større hell med forklaringene denne gangen.

Selvfølgelig er det også mulig at den arrogante holdningen NRK viser skyldes nettopp den arrogante holdningen NRK faktisk HAR overfor sin naturlige fiende, lisensbetalerne. Jeg skulle ha likt å se reaksjonen dersom et privat selskap hadde oppført seg på denne måten og fakturert folk som ikke var kunder for en tjeneste de uansett ikke leverer. Ironisk nok hadde nok bl.a. Forbrukerinspektørene på NRK revet dem i filler for denne praksisen. Sånne plager slipper heldigvis dere som statsautoriserte overgripere.

Men dette handler da altså ikke om hvor idiotisk NRK-lisensen som konsept er, og at man blir tvunget til å betale masse penger for ingenting; Dette er en klage på at vi må betale dobbelt, de stivbeinte reglene rundt når man må varsle om dette, og den totalt fraværende fleksibiliteten rundt reglene som så åpenbart er rigget for at NRK skal stjele til seg mest mulig lisenskroner.

Selv om vi ikke flyttet sammen i huset vi nå bor i før 15/7-2008, var vi samboere en god stund før dette. I min gamle leilighet der jeg rutinemessig har blitt ranet for mine surt opptjente penger av lisensinnkreverne var det ikke noe TV-apparat. Det forrige TV-apparatet jeg eide døde i 2002. Jeg leide et TV-apparat frem til 2005 fra Thorn. Da kjøpte jeg meg en prosjektor uten TV-mottager, men som det fantastiske medmennesket jeg er, fortsatte jeg å betale lisens, da denne *kunne* kobles til en videospiller som også *kunne* ta imot TV-signaler. Jeg vet da at reglene ikke tar hensyn til om man faktisk HAR TV, det får være grenser for hvor naiv man skal være.

Når vi så ble samboere i April 2008, ble de av mine ting som ikke fikk plass hos samboeren (og det var jo de fleste, inkludert det meste av teknisk utstyr, og alt som inneholdt TV-mottagere) pakket ned og satt i kjeller. Resultat: 1 stykk tom leilighet uten mulighet for å se på TV. Skulle vi ha varslet NRK her? Sannsynligvis, siden NRK selvfølgelig lager reglene i sin fordel slik at det skal bli vanskeligst mulig å slippe unna. Problemet er at vi begge ble samboere for første gang, og faktisk hadde en del å tenke på som ikke involverte NRK; Lån, forsikringer og lignende. Vi kan heller ikke forsikringene våre på rams, vi har ikke lest hver setning av kontrakten med bredbåndsleverandøren vår, og vi leser ikke hele lisensavtalen når vi installerer software heller. Man kan selvfølgelig kommentere at vi burde det, da disse tre tjenestene er ting vi har bruk for, har bestilt frivillig, og faktisk får en reell verdi av; Alle i strak motsetning til NRK-tvangsskatten.

Det var først når vi fikk dobbelt lisenskrav mot slutten av juli vi ble klar over dette. Min samboer ringte da NRK Lisensavdelingen for å opplyse om feilen. Til tross for at dette skjedde i god tid (3 uker) før forfall for blodpengene dere forsøker å stjele fra oss, fikk hun da opplyst at det var for sent og at vi måtte betale begge to. Vi brukte ikke bildetelefon, men det er ganske sikkert at byråkraten i den andre enden fikk orgasme i det hun la på.

Hva kan man si om dette? Arrogant - selvfølgelig. Ufleksibelt - utvilsomt. Idiotisk - klart det. Men det er jo staten vi har å gjøre med her, vi hadde ikke ventet noe annet. Det å vise litt serviceinnstilling er vel faktisk nå den eneste gjenværende måten man kan miste jobben i stat og kommune - hvor kjerneverdier som grov inkompetanse, fiendtlig innstilling og maktmisbruk står sentralt. Man kan spørre seg - hvem bortsett fra staten har anledning til å behandle "kundene" sine på denne måten? Ingen, selvfølgelig - men det er jo også fordi de færreste av oss er NRK-"kunder" frivillig. Her er det tvang fra ende til annen, om man så skal dras etter nesa inn i banken og holdes opp ned til lisenspengene faller ut. Maken til firkantede regler skal man lete lenge etter, og regelrytterne som kjemper for å opprettholde dem er ikke noe bedre. Jeg kan se for meg at dere spretter champagnen i samme sekund som fristen for å melde fra går ut - alle som ikke har rømt skrikende fra deres klør innen da, er dømt til å betale enda en runde for... hva er det egentlig? Dere leverer da ikke TV-signaler lenger? Det betaler vi jo noen andre for. 

Så vidt over to uker over fristen for å melde fra gir altså ingen mulighet til unngå avgiften, til tross for at det går ganske klart frem at vår eneste feil var at vi ikke var klar over at vi måtte melde fra - det sier litt om hvor desperate NRK er i å presse hver krone ut av sine ofre.

Det hadde vært veldig lett for dere å forstå at dette var tull fra deres side, og at de sjuke reglene deres klarte å lage en situasjon der man blir tvunget til å betale selv om det ikke er riktig. Men tidligere nevnte serviceinnstilling slår til, og med et smil om munnen avslår dere klagen uten engang å kommentere noe som helst! 

I tillegg til at dette er en klage til Medietilsynet på NRKs overgrep og urettferdige regler som er designet spesifikt for å sørge for at færrest mulig skal unnslippe deres klør, et det en konstatering, som kommer her: Jeg betaler ikke. Kall det sivil ulydighet eller hva dere vil. Hvis vi ser bort ifra at man ikke får noe som helst igjen for NRK-lisensen (som altså er en skjult snikskatt), er det helt ÅPENBART at det ikke finnes NOEN fornuftig grunn utover deres syke regler for at vi skal betale dobbelt - og de reglene burde ha vært lovstridige i utgangspunktet, som påpekt i forrige klage.

Vi har et stort lån på det nye huset, vi har vårt første barn på vei, vi har billån begge to, min samboer har studielån igjen, jeg har den gamle leiligheten som fortsatt ikke er solgt - og ingenting av dette blir bedre av den pågående finanskrisen. Hvor tror du NRK kommer på denne prioriteringslista? Ha ha! Lurespørsmål! NRK er selvfølgelig ikke med på lista. Jeg er i utgangspunktet motstander av å betale for ingenting ÉN gang, to ganger når det er så åpenbart feil kommer ikke på tale.

Som nevnt i forrige avsnitt har jeg allerede et stort lån, og jeg har ingen planer om å få flere med det første (og lett å få det hadde det heller ikke ha vært). Derfor tar jeg et mulig inkassokrav og betalingsanmerkning fra NRK med knusende ro. Jeg betaler ikke. Skal propaganda-armen til kommunist-diktaturet vårt ha disse pengene, skal dere få vise deres sanne ansikt og TA dem. Hele denne prosessen blir selvfølgelig offentliggjort fortløpende via internet o.l. slik at folk kan få opp øynene for hvor psykotiske NRK-ansatte tillater seg å være i embets tjeneste. Jeg setter grensa ved fengsel, da mitt kommende avkom trenger en far, selv om det selvfølgelig hadde vært interessant å se om dere ville gå så langt.

I tillegg til dette kommer jeg ved hvert lisenskrav fremover donere tilsvarende pengesum som lisensen utgjør til alle politiske partier som aktivt jobber for å få lisensen avskaffet, uavhengig av hva jeg ellers måtte mene om dem. Pengene skal selvfølgelig øremerkes til formålet og jeg vil kreve aktiv innsats for å avskaffe dette tyranniet hvor staten stjeler pengene til folket og later som om dette ikke bare er enda en skatt/avgift utkledd som tvangsabonnement på det "reklamefrie" og "uavhengige" NRK.

Ser frem til deres avslag og fremtidige overgrep, ønsker dere en god jul, og minner om at dere burde skamme dere - ha ha, som om noen i NRK Lisensavdelingen eier skam.

Rune Jacobsen

8 kommentarer:

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hehe :) Vi har hatt det samme styret. Eller det vil sei, at vi flytta inn i ny leiligheit i sommer, der vi ikkje har tv lengre. Men dette ville ikkje nrk høre på, og vi har dermed betalt fram til jul. Men no er det stopp. Min mann er så lei av nrk at det er vel rett før han bruker hagla på dei. For nokre år siden måtte han betale for tvlisens for ein tv og parabol som har ikkje hadde. Nrk nekta å gi seg.. heilt håpløst. Såå.. STÅ PÅ!! :)
Vi melder også krig mot NRK for dårlig service, og trangsynshet...

God jul :)

Britt Elin sa...

Bare lurer på noen ting. Leste gjennom det opprinnelige blogginnlegget, og der står det at du solgte din gamle tv til samboeren for 1 krone. Her skriver du noe om at din forrige tv døde i 2002 - hva solgte du egentlig til henne? :-) Sa du at det var en tv, mens det egentlig er en mikrobølgeovn?

Og var det egentlig i april eller mai dere ble samboere? For der står det også litt ulike ting, og jeg tenker - man vet jo ikke alltid hvor fort man finner en ny bolig, så hvorfor ikke melde flytting med en gang, så tar Folkeregisteret seg av resten? Det skal visst funke ift Lånekassen, men bare så lenge man ikke flytter ut av landet, og siden NRK også er statlig, så innbiller jeg meg - med forbehold - at ting skal funke på samme måte der. Nuvel.

Nå skal det også sies at jeg betaler min lisens. Kanskje ikke med glede. Iallefall ikke etter at jeg fikk kontrollør på døra i fjor høst samme dag som jeg snurra på glattisen. I all forvirring inviterte jeg svinet inn på besøk. Og fikk regning. Joda. Livet er såder når det gjelder tv-tyranniet. Lykke til i din Sisyfoskamp. Les gjerne diktet "Den evige slagmark" av Jens Bjørneboe, en annen samfunnskritisk stemme. :-)

Dennet sa...

Dette burde vel publiseres på forsiden av alle landets aviser.

Unknown sa...

@Anja-Elin: Takk for det, og god jul til dere også! Har full forståelse for hvor umulig det kan være å ha med det byråkratiet å gjøre - de er så ufleksible at det er helt skremmende.

@Britt Elin: I forrige utgave ble ting satt litt på spissen for å understreke hvor idiotisk dette egentlig er. Jeg kjøpte ny TV til oss i innflyttingsgave en måned før vi kom oss i hus, sånn ca.. Det var den jeg da liksom solgte til henne. Litt usammenhengende, enig i det. :) Når vi ble samboere er også et godt spørsmål, siden det var en litt glidende overgang. Men ja, det var enten april eller mai. :P Dessverre så hjelper det ikke å melde flytting til Folkeregisteret. NRK er helt separat sånn sett, og skal ha egen beskjed. Som nevnt i siste brev er dette bare ett av flere tjuvtriks de bruker for å svindle til seg lisenskroner de ikke burde hatt. Jeg er fristet til litt sivil ulydighet og melde fra at vi ikke har TV i det hele tatt lenger, og så nekte å slippe dem inn med mindre de har med seg lovens lange arm. Men vi får se. :) Tipper Jens Bjørneboe er mer gjennomtenkt, bedre til å skrive og mindre NRK-hater enn meg, men skal lese det om jeg kommer over det. :)

@Taciryan: Takk takk, men selv om jeg synes det er viktig at folket må opplyses om statens overgrep, vet jeg ikke hvor stor nyhetsverdi dette har.. :)

Unknown sa...

Følger spent med. Men en ting: Jeg trodde det var var nisser, urgamle damer og annet pakk som faktisk leide noe av Thorn. Men at du, Rune, som jeg ser på som en oppegående fyr, står i kunderegisteret til Thorn. THORN. THORN!?!?! DET overrasker meg!

Unknown sa...

Martin: Enig, og kan ikke si annet enn at jeg skammer meg. Jeg har skrevet sinte brev til dem også, men det var før bloggens tid.. Og ja, jeg kan vel aldri fjerne skampletten det er at jeg faktisk leide TV derfra en god stund mens jeg så etter skikkelige alternativer. :|

Anja sa...

Jeg er en skikkelig rebell og betaler ikke lisens :)

Pga samboerforhold som nå er slutt har jeg ikke betalt lisens på mange år. NRK får fanken meg spørre, jeg gidder ikke melde meg!! (Håper ikke noen fra NRK klarer å spore meg opp nå da, grøss. De er som blodhunder)

Husker en periode jeg bodde på hybel på Kringsjå i Oslo, og det gikk rykter om at NRK var på tokt. Ikke faen at jeg åpnet døren når noenm ringte på... Og jeg ble heller ikke tatt :)

Kjøpte ny TV i september i fjor. Selger plikter å melde videre at jeg eier en tv- mottaker, noe de tydeligvis ikke har gjort. Synd.
De oppdager meg nok til slutt- og da får jeg ta på meg mine beste blondine- fakter og si at det aaante jeg virkelig ikke og beklager så mye og ja selvfølgelig skal jeg betale, bare send regning!!
(bedre å si det enn å bli etterfakturert...)

God damn NRK,denne lisensen er en grusom etterlevning fra kommunisttiden. Og når folk som har TV beviselig ikke får inn noe tv-signal likevel skal betale, da mister jeg all respekt...

Skjønner ikke hvorfor i helsike jeg skal betale lisens, de får heller ta det over skatten. Eller enda bedre- drite i hele lisensen.
Evt får NRK begynne med reklame. Noe de forsåvidt allerede gjør, men de bruker stillbilder og sier "Programmet er presentert av DRIT&DRA AS"

NRK er en hyklersk dinosaur. Jeg ser nesten aldri å NRK jeg, og boikotter det bevisst. Greit nok at House er kult, men det går på NRK, og da er det no-go.

Knurr

Unknown sa...

Må beklage og si jeg ikke har lest alt, men samboer og jeg flytta også sammen samtidig som dere, jeg sendte mail til nrk og ringte, men til ingen nytte. Vi er kvitt en lisens nå, men vi måtte begge betale for slutten av 2008, selv om nrk var skyld i at jeg ikke fikk sagt ifra. Godt å se du virkelig sto på :)