mandag 6. april 2009

Little earthmother - go home!

Jeg har ikke skrevet så mye her på bloggen om det kommende avkommet og alt som skjer rundt det – men nå har vel ikke jeg skrevet så mye på bloggen i det siste i det hele tatt, så det er kanskje ikke så rart. :)

I forrige uke fikk jeg den tvilsomme gleden av å være med Siv til jordmor. Tvilsom ikke fordi jeg ikke liker å involvere meg i det som skjer – jeg har vært med på ultralyd og legebesøk før, og således både sett og hørt avleggeren i aksjon. Og det var ikke bare jeg som var negativ.

Mye surr og snåle ting skjedde når vi skulle møte denne jordmoren, men en ting reagerte jeg spesielt på, og jeg angrer i ettertid på at jeg ikke skallet ned den lille ormen og drakk spinalvesken fra ryggraden hennes både for moro og næringens skyld. Siv har som de fleste andre gravide lagt på seg litt, og en stund så det ut til at vi kom til å få en ganske stor baby (vi har i dag fått bekreftet at den er i rute til å bli helt normal, takket være at Siv har fulgt legens råd om inntak og forbruk av kalorier). Gravide går tydeligvis rundt med et skjema hvor en graf over utviklingen er prominent, samt noen tabeller med vektutviklingen.

Alt dette var nytt for denne jordmora, da vi var der for første gang. Hun hadde aldri møtt noen av oss før. Hun kastet et blikk på skjemaet, og så at vekta var akkurat der den skulle være. Så målte hun en del ting, bl.a. omkretsen på magen. Hun fylte inn på skjemaet, og dette krysset ble satt MYE høyere enn noen utvikling på grafen skulle tilsi – og hun innrømmet at hun og legen sannsynligvis målte fra forskjellige utgangspunkt, slik at denne statistiske usannsynligheten ikke var relevant. Og hadde det vært sant, måtte Siv ha vokst i overmenneskelig fart.

Så gikk det noen minutter med tomt småprat, før hun kastet et nytt blikk på skjemaet, så det alt for høye krysset, og sa noe sånt som “.. og det er klart, du som spiser ALT for mye må jo bli mye flinkere til å trene!” – det var kanskje ikke 100% ordrett, men det er ikke mye om å gjøre. I etterpåklokskapens navn burde jeg her selvfølgelig ha reist meg opp og forsvart min kvinne gjennom å løfte opp dette frekke, ubehøvlede lille mennesket, tatt det med ut i bilen, kjørt ut på motorveien og slipt henne langs asfalten, litt ala Marv i Sin City. HALLO!? Hvordan i heite helvete kan du prate sånn til en gravid som er full av hormoner og usikkerhet fordi hun er redd for å ha lagt på seg for mye, basert på et skjema som du selv vedgår det er alle muligheter for at du har fylt ut feil, hvor vekt og blodtrykk og alt annet er 100% der det skal være!? Jeg forstår at leger trenger å være ærlige og si ting som de er uten å pakke det inn for mye, men at en jordmor skal være så frekk i kjeften på feil grunnlag overfor en du aldri har møtt før er slemt, ubehøvlet og kostet deg akkurat en “kunde”. Vi går ikke tilbake til deg, din forpulte lille dritt. Greit at du er gammel og inntørket og den giftige lille livmora di ikke kan bringe frem mere yngel, men du trenger ikke å være bitter og la det gå utover noen som ikke fortjener det på den måten!

Jeg på min side har lært meg litt om min rolle som kommende far. Jeg kan kanskje ikke amme og masse annet, men jeg kan knivstikke enhver som er slemme mot mine i ansiktet, gjentatte ganger, med glede og entusiasme. Og det ser jeg frem til!

1 kommentar:

Britt Elin sa...

Drit og dra, jordmor. Og norsk helsevesen for øvrig. En ting er at gravide følges kjempemessig opp, men hvorfor kan de ikke være like stramme med oss vanlige dødelige og våre vektutfordringer?

Har folk i min nære krets (innfører anonymitet for å skåne de skyldige) med en BMI på 50 - uten barn eller aliens i magen, men der er det ingen mennesker i hvit frakk som krysser ut noenting. Finnes sikkert ikke en vekstkurve engang.

Barn har det med å komme ut. De fleste i Norge overlever fødsler. Kan ikke noen røske litt tak i alle andre feitinger? Har noen røsket i deg, Rune? :-) Og heia Siv - stå på, og finn deg ei ny jordmor fortere enn svint!

God påske!