torsdag 4. desember 2008

Rettferdigheten seiret

I dag er endelig Erik Schjenken frikjent for å ha gjort noe straffbart i forbindelse med den hysterisk overhypede Ali Farah-saken. Jeg håper dette betyr at vi slipper å se flere bilder av ham som ligger på gresset og blør i Oslo. Ikke fordi jeg ikke tåler å se blod (hvis du ikke tror meg, kom og se på DVD-hylla mi), men fordi dette er et av de styggeste eksemplene på hvor idiotisk media-Norge kan oppføre seg når de finner et bål å kaste bensin på.

Et så ensidig og lite gjennomtenkt mediepress som det var i etterkant av denne saken har jeg vel aldri opplevd, selv i saker som når psykotiske Gerd Liv Valla til slutt ble overvunnet av ulveflokken som media utgjør. Typen som faktisk SLO er det ingen som har vært sinna på, og det har ikke vært noen ende på forsøkene på å påføre oss kollektiv skyldfølelse for at vi er en nasjon av rasister.

Jeg regner med at vi i nærmeste fremtid vil høre ett og annet pip fra folk som mener at denne dommen viser at rettsapparatet opprettholder hverdagsrasismen her i landet, og gleder meg til å ignorere dem i stor stil. Med alle avsløringene som har vært av hva som EGENTLIG skjedde den dagen, er det mange som burde gå stille i gangene fremover. Plager ikke meg om folk som løper rundt og kaller folk rasister på feilaktig grunnlag blir behandlet på samme måte som de som anmelder voldtekt uten grunn.

Jeg tar en ekstra øl for Schjenken på julebordet til lørdag, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!


OPPDATERING 5/12-2008: Som et eksempel på det ensidige mediehysteriet jeg nevnte over, hvor mange har fått med seg fra de som har skreket høyest at Ali Farah var ruset på hasj når dette skjedde? Les her hvis du er i tvil.

7 kommentarer:

SinteLars sa...

Men dette var vel en litt snever fremstilling av saken, eller?

Du kan mene akkurat det du vil om mediehysteriet og jeg er tilbøyelig til å være enig i at saken har fått for bred dekning i forhold til andre sammenlignbare saker. Men saken setter altså en relativt hårreisende presedens i norsk rettsapparat. Nå er det altså slik at dersom man blir utsatt for (grov) vold i Oslo, så er det opp til ambulansepersonal å vurdere hvorvidt du "fortjener" transport til sykehus.

Det er viktig å legge til her at ambulansepersonell ikke har noen formell utdannelse innenfor medisin, akutt behandling etc. Dette er altså transportarbeidere, som skal frakte en syk/fornærmet til behandling.

Så må man spørre seg om hvorfor de valgte å ikke frakte Farah. I lydloggen til aktuelle ambulansjesjafører kommer det frem at grunnlaget for at Farah ikke ble tatt hånd om er fordi han bla. urinerte på seg selv. Så vidt jeg husker kan alle slags traume forårsake urinering og annen form for utslipp, ikke bare vold -men også psykiske lidelser. Uansett, dette burde ikke være ett argument for å ikke frakte Farah -snarere tvert i mot.

Ser også at du viser til at Farah hadde røykt hasj. Jeg undres virkelig hvordan dette kan sies å påvirke saken i noen som helst retning. Heroinister må vel sies å være ambulansesjåførers beste venner sånn sett. Heroin er et så til de grader sterkere narkotikum enn hasj -hvorfor skal tungt narkomane behandles bedre enn en som tok en mildere form for narkotika.

Er det sånn på jobben din at du kan velge hvilke kunder du vil behandle utifra dine egne verdier, eller må du ta hensyn til selskapets retningslinjer? Dersom julebordet deres tok litt vel av, burde ambulansen bare frakte de som brukte heroin til grøten, eller burde de også behandle de som er alkoholdforgiftet? Eller er det sånn at de burde behandle alle likt?

Det virkelig skammelige i denne saken er at Ullevaal ikke har gått hardere til verks. De opererer med et særdeles sterkt reglement, noe som kan sies å ha blitt brutt i denne saken på nær sagt alle områder.

Det siste jeg vil nevne foreløpig er empati. Jeg tviler sterkt på at du ville reagert tilsvarende dersom en du er glad i hadde blitt nektet transport i ambulanse fordi han/hun hadde pissa på seg. Jeg tror også du ville ha synes det hadde vært temmelig irrelevant at han/hun hadde drukket for mye eller tatt seg en blås. Jeg tror du, som jeg, ville vært interessert i at personen kom seg til sykehus fortest mulig.

Rasespørsmålet, Schjenkens frigivilse i et privat søksmål og tilsvarende spørsmål kunne jeg ikke brydd meg mindre om.
Men jeg føler at jeg, som du, har krav på beskyttelse fra det offentlige dersom ulykken først skulle være ute.

Men sånn er det altså ikke.
Først må en person uten noen falig medisinsk bakgrunn vurdere om du er skadet "nok". Betryggende?

Anja sa...

Vel talt, SinteLars!!

Unknown sa...

Det var VIRKELIG på tide at du blogget om denne saken her. Skål til Schjenken!

En ting jeg har lurt på .... alle sier at Ali ble hjulpet opp på beina. Ta en titt på bildene av han (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2690728.ece). Hvem var så snill å hjelpe han på med sekken? Hva er så viktig med en sekk at den henges på ett voldsoffer med hjerneblødning og kraniebrudd som knapt kan stå på beina og pisser på alt og alle?

Jeg har også latt meg imponere over det helsepersonell som var i parken og hevdet "Han er ikke rusa".

Unknown sa...

Ref. SinteLars: "Det er viktig å legge til her at ambulansepersonell ikke har noen formell utdannelse innenfor medisin, akutt behandling etc. Dette er altså transportarbeidere, som skal frakte en syk/fornærmet til behandling."

Begge disse "Transportmedarbeiderne" var utdannet paramedics.
(http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ambulansesjafor). Kan se ut som 6 års utdannelse, og i tillegg lang fartstid.

Tror de gutta der har bedre grunnlag enn noen andre for å bedømme om noen skal få være med eller ei. Alle kan ta feil - spesielt i en stresset situasjon på jobb. Jeg har sikkert gjort mange allerede, og klokka er knapt 0800.

SinteLars sa...

^ tomt macho pjatt.

Om det er som du sier, 6 års utdannelse og lang fartstid, så er jo saken bare enda grovere. Leger, sykepleiere, i det hele tatt personer med helsefaglig utdannelse plikter å hjelpe alle, uansett. Faktisk er det slik at man som helsearbeider kan anmeldes dersom man ikke agerer i slike situasjoner.

Så det er nok ikke et argument FOR at de kunne droppe fornærmede, det viser bare at Schjerven brukte egne verdier som målestokk, noe som altså er så feil som det går an å bli.

Men det er tatt til etteretning Martin Gundersen, at dersom man ser deg ligge på gata etter å ha blitt slått ned, så du pisser på deg selv, ja da er det ikke vits i å ringe noen uansett. Du får klare deg selv rett og slett.

SinteLars sa...

ps
i og med at du sammenligner dine tabber i yrkeslivet med Schjervens, regner jeg med at du har et yrke der dine tabber kan koste liv, gi alvorlig hjerneskade etc?

Hvis ikke, viser du jo bare en total mangel på forståelse av problemstillingen i sin helhet.
Typisk nok jobber du nok med noe der dine tabber hverken koster liv, helse eller andre former for traume. Lættis.

Unknown sa...

Lættis, og glad er jeg for det.

Jeg sammenlikner ikke konsekvensen av egne tabber med en ambulansesjåførs. Derimot poengterer jeg at det er menneskelig å gjøre feil. Og det må være lov til det uten at media++++ bruker deg som syndebukk/melkeku.

Det kan like gjerne vært 1. eller 2. linje på legevakten, evt. en trippel sertifisert hjernekirurg som gjør feil.

Ingen fortjener den hetsen Schjenken (Hei til deg forresten!) har fått.

Ønsker man ikke at et ambulansesjøfør-team skal gjøre en vurdering, så må det stå i arbeidsinstruksen. Etterpåklokskap passer ikke her.


Forøvrig takk for at du ikke gidder ringe. God jul til deg også.