onsdag 17. september 2008

Livsstilsvalg

I TV2-nyhetene i går var det et innslag om at en eller annen tjodleik-minister nå skulle dele ut 30.000 fiskestenger for å få norsk ungdom “ut av datarommet” slik at de kunne oppleve naturen gjennom bl.a. jakt og fiske. Om de slår på stortromma og spanderer på seg noe mer enn Rema 1000-stenger snakker vi fort om noen millioner kroner.

Det ble ikke sagt *helt* direkte i innslaget, men implikasjonen var helt klart tilstede; Det å være ute i naturen og dra opp fisk og skyte fugler var helt klart det eneste rette. Folk som ikke er aktive med sånt, lever livet sitt feil og må hjelpes ut av uføret.

Betyr det at de kommer til å kjøpe datamaskiner og internet-aksess til bygdeungdom som klatrer i trær og fjell så fort en anledning byr seg? Trodde ikke det.

Jeg har vært nok ute i skog og mark og fjell og teig til å vite at det ikke er noe for meg. Etter ett år i hæren, med helvetesuker og masse andre øvelser, har jeg fått nok av telt, kulde og fuktighet for resten av livet. Hvis folk får glede av sånt – hurra! Knock yourselves out! Ut i skogen, opp i trærne, kos dere med våte sokker og kongler i rompesprekken. Jeg blir inne i varmen og pleier mine egne hobbyer, ellers takk.

Poenget er ikke å si at det er feil å like å være ute i naturen, selvfølgelig er det ikke det. Det er sikkert en flott hobby, men det er ikke Det Eneste Rette heller. For de av oss som ser det som et stort fremskritt at vi ikke lenger bor i huler og høl i bakken, som får nok frisk luft når vi går til bilen på vei til og fra jobb, og som føler oss best med asfalt under beina og sivilisasjonen rundt oss, er ikke dette så fryktelig interessant.

Du synes jeg går glipp av noe, sa du? Good for you. Jeg blir ikke imponert av å stå i en myr og fryse og se på høstfarger. Jeg vil sitte hjemme med ethernet intravenøst og se på film og spise vaffelrøre og hisse meg opp over folk som er så dumme at de burde vært avlivet. Hvis dere har tenkt til å prøve å konvertere oss til naturelskere som trasker i fjell og spiser fisk rett fra bekken så kan jeg bare si lykke til; Dere vil møte motstand.

Ingen kommentarer: