mandag 16. februar 2009

Changeling

Denne filmen har blitt omtalt som en skrekkfilm for foreldre, og jeg forstår hvorfor. Historien er en sann historie fra 1928 og fremover, og handler om en mor som opplever sitt verste mareritt – at sønnen forsvinner. Los Angeles’ korrupte politistyrke ser at de trenger litt god PR, og skaffer henne sønnen tilbake – sånn ca. Ihvertfall en sønn. Ikke nødvendigvis hennes. Når hun protesterer på dette, blir hun etterhvert slengt på sinnsykehus.

En ganske sterk film, hvor det stadig kom snufs fra kinosalens kvinnelige tilstedeværende, som vel utgjorde alle utenom meg. Hvorfor var jeg der? Fordi manus var skrevet/tilpasset av en av mine helter, J. Michael Straczynski. Hvem? Bare mesterhjernen bak tidenes beste (etter min oppfatning) TV-serie, Babylon 5.

Og en del Babylon 5 var det å se igjen. Det sier litt om min psykiske tilstand at jeg humret over replikken “Never start a fight, always finish it” som dukket opp i filmen – fordi det ble sagt i Babylon 5-episoden “Severed Dreams” (og senere i “Objects at Rest”) mellom en hovedperson og en skuespiller som er faren til han som opprinnelig skulle regissere Changeling før Clint Eastwood tok over prosjektet (Ron Howard fortsatte dog som produsent). Når folk på sinnsykehuset ble sendt til “Rom 18” var det veldig likt “Rom 17” i episoden “Intersections in time” fra sesong 4. Når advokaten nevnte at det ikke går en dag uten at han tenkte at han måtte nevne noe for noen, før han kom på at hun ikke var der lenger, var det som tatt ut av “Z’ha’dum”. Og et par andre ting. Jepp, jeg er syk i hodet, og jeg må tråkkes på og holdes nede.

Uansett vil jeg påstå at dette var en veldig bra dramafilm, verdt å se hvis man liker denslags. Bra skuespill, selv om leppene til Angelina Jolie kommer litt i veien innimellom, og mangelen på en tradisjonell filmslutt tilgis lett av at dette jo tross alt har hendt i virkeligheten – historien er vel like tett opp mot det som virkelig skjedde som filmen om Max Manus er, sånn ca.

Filmen får 8 av 10 skalla feitinger, selv om det er en svak åtter.

2 kommentarer:

Anja sa...

Babylon 5 var konge!!! Men kanskje litt unormalt å huske replikker fortsatt?? ;)

Unknown sa...

Når man har sett serien fra start til slutt 18 ganger, sitter det meste. Hvis jeg ser en skuespiller som har hatt en obskur birolle i Babylon 5 vet jeg umiddelbart hvilken episode han eller hun var med i - akkurat som den ene dommeren i Changeling var med i sesong 2-episoden GROPOS som Sgt. Plug.

Jepp, jeg er også skremt, men det plager meg egentlig ikke. ;)