fredag 28. desember 2007

Shoot'Em'Up

Okey, de som virkelig kjenner meg, vet at jeg ser mange ganger så mye film og tv som jeg leser bøker (se forrige post). Joda, jeg vet at boka som regel er bedre enn filmen, men samtidig er ett bilde verdt tusen ord - siden film vanligvis består av rundt 24 bilder i sekundet, kan man lett regne seg frem til at jeg digger det visuelle på skjermen mer enn ord på siden. Joda, bilder man lager i sin egen fantasi er også bra, men det er ikke alltid det blir fullt så kult som når en god regissør med masse ressurser i form av skuespillere, komponister, kamerafolk, klippere og andre virkelig herjer skjermen. Selvfølgelig finnes det for all del også eksempler på det motsatte, men jeg er en av dem som har lettere for å nyte totalinntrykket man får av en film enn det man får av blekk på død, malt skog.

Shoot'Em'Up er en sånn film som sannsynligvis gjør seg bedre på skjermen, rett og slett fordi boka hadde blitt enda mer meningsløs. Den får en film som Crank (som jeg digger hemningsløst) til å fremstå som engelsk landsbydrama i forhold. Her får vi Clive Owen (Sin City), Monica Bellucci (Matrix Reloaded & Revolutions) og Paul Giamatti (The Illusionist, Man on the Moon) i nesten én og en halv time med usannsynlig action, kun avbrutt av noen få minutter med dialog for å gjøre klar til neste skytescene.

Som flere Tarantino/Rodriguez-filmer i det siste tar denne hverken seg selv eller sin genré for alvorlig, så det er bare å skru av hjernen og nyte. En film som langt fra er for alle, men for de av oss som kan leve oss inn i en film og godta den på dens egne premisser, er dette bare moro.

Denne filmen får 7 av 10 skalla feitinger!

Ingen kommentarer: