torsdag 27. desember 2007

Bokbadet

Hepp, og god jul til "alle"!

Jeg får stadig kjeft fordi jeg leser for lite - og da teller vi ikke det faktum at jeg 98% av tiden jeg er våken leser ting på dataskjermen eller faglitteratur. Her snakker vi gode, gamle bøker, med historier og ting som skjer og dialog og utvidede horisonter. Så da fant jeg ut at det var på tide å skrive ned her hva jeg leser, så jeg husker det selv, og som bevis overfor de som ikke tror jeg kan lese.

Først ute er "Madonna-gåten", skrevet av en trio fra Nytt på Nytt, inkludert Knut Nærum. Jeg har vært ganske sent ute når det gjelder det meste som har med "da Vinci-koden" å gjøre, og har fått med meg ting i litt feil rekkefølge;

  1. Så filmen "da Vinci-koden".
  2. Leste boka med samme navn.
  3. Leste "Hellig blod, hellig graal".
  4. Leste "The Dead Sea Scrolls Deception".
  5. Leste "Madonna-gåten".

Moro med konspirasjoner, og selv om denne siste ikke hadde mye med religion å gjøre, var det en veldig bra parodi, hvis man kan kalle det det. Man kan også si at de kjørte Copy/Paste på originalboka og byttet ut figurer og steder med tilsvarende norske. Og moro er det. Til tider lun familiehumor, til tider deilig absurd. Hvis man flirer av Knut Nærum om fredagskveldene kan det godt være at denne boka også er midt i blinken - kapitlene flyr unna, selv for meg som stort sett bare leser på senga i 15-30 minutter før jeg går i koma.

Ellers leser jeg 6 bøker om gangen nå; Shoot the puppy (om moderne slang), Turin Shroud (om lakenet der man visstnok kan se Jesus), The Truth (Al Franken om amerikansk politikk), Barndom 70-tallet (Nostalgitripp for min del), Nytt på nytt - Året i vitser 2007 (Ikke akkurat skjønnlitteratur, kanskje), og til slutt The Zombie Survival Guide (man vet aldri når de døde står opp og vil spise hjernen din). Blir jeg noensinne ferdig med noen av dem? Tid vil viser.

Uansett ligger det 4-5 andre i kø på nattbordet, så jeg får nok ikke nattero med det aller første.

Hvis ikke det var den tynneste bokanmeldelsen siden jeg gikk på barneskolen, så vet ikke jeg.

Ingen kommentarer: