mandag 7. september 2009

Nå er de gærne kristne igang igjen…!

Det er ikke måte på hvor langt folk er villige til å gå for sin overtro. Denne gangen er det “Kristent samlingsparti” som bl.a. går til valg på at evolusjonsteorien skal dyttes ned fra sin posisjon som enerådende forklaring på artenes opprinnelse og utvikling, og sidestilles med kreasjonisme. Les gjerne mer om dette her, og se om du klarer å kun le av idiotene som kommenterer. Selv har jeg vanskelig for å holde tårene tilbake.

Det er så mye å ta tak i her at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne engang.

For ca. 150 år siden la en av historiens største mennesker, Charles Darwin, frem sin teori. Den gangen var den selvfølgelig ikke så sofistikert og veldokumentert som den er i dag. Nå er det engang sånn at måten en vitenskapelig teori bekreftes på, ikke nødvendigvis er å bevise den direkte; I mange tilfeller er dette umulig, da vi bl.a. ikke hadde vitenskapsmenn som fulgte med på evolusjonen og tok detaljerte notater av det som skjedde. Heldigvis finnes det andre måter å sannsynliggjøre – om ikke bevise – at en teori er i tråd med virkeligheten, noe som er sentralt i forskningen, nemlig å forsøke å MOTBEVISE teorien. Dvs. komme opp med et eksempel, en utvikling, en forklaring som viser at evolusjonen ikke kan ha skjedd slik som man nå tror.

På 150 år har mange gærninger prøvd.

Ingen har lykkes.

Det kristenfundamentalistene har vanskelig for å forstå, er at det er en viss forskjell på den vitenskapelige metoden, og det å stikke huet i sanden, lese bibelen og si “LA LA LA LA LA” til alle som forsøker å snakke deg til fornuft. 150 år med utfyllende og fantastisk forskning viser at evolusjonen er en god og relativt nøyaktig beskrivelse av hvorfor livet på jorda er som det er. Og så kommer de her og sammenligner det men en bok full av selvmotsigelser, skrevet av primitive ørkenbønder med motstridende agendaer for tusenvis av år siden? Jeg vet ikke om jeg skal le eller slå, men jeg har lyst på begge.

Se gjerne denne snutten hvis du lurer på noe, og merk deg det som står i teksten der. Evolusjonen er et FAKTUM når den beskriver HVA som har skjedd, og en TEORI når den beskriver HVORDAN det skjedde. Og i vitenskapssammenheng, er ikke en teori det samme som at noen stikker fingeren i lufta og gjetter. En teori blir formulert for å stemme med dataene man har tilgjengelig. Det er en FORKLARING. Fordi som nevnt ingen av oss har vært med hele veien for å OBSERVERE det som har skjedd, vil det alltid være en teori, inntil vi evt. kan reise tilbake i tid. Det betyr ikke at det er noen usikkerhet rundt dette.

Gang på gang forsøker kreasjonistene å fremstille det som at det er mange forskere som er uenige med evolusjonsteorien. Og hver eneste gang viser det seg at dette er kristne med dårlig skjulte agendaer. Og vet du hva de har til felles alle sammen? Ikke EN av dem har noensinne kommet med noe som er i NÆRHETEN av å felle en så godt dokumentert forklaring på hvordan ting har foregått gjennom historien.

Kreasjonistene er de samme folka som mener at jorda er 6000 år gammel og at mennesker og dinosaurer levde side ved side. Jeg har ledd mye av Sarah Palin, kronidioten som stilte til valg som visepresident i USA i fjor, pga. hennes tro på bl.a. kreasjonismen. Jeg hadde et visst håp om at vi her hjemme var mer opplyst enn som så. Det er meget trist å konstantere at jeg tok feil.

Faens idioter, jeg tørker meg i ræva med bibelen deres, inntil dere forstår at ikke alle meninger er like verdifulle og at man ikke kan gå rundt og mene PSYKO-IDIOTISKE TING UTEN ET JÆVLA FNUGG AV BEVIS! Helvete så forbanna jeg blir på folk som skal dytte feberfantasiene sine på andre. Jesus elsker meg, sier du? Så be’n om å komme ned hit og bøye seg fremover, så skal jeg vise ham litt love. Han er oppdiktet, og face it – du har ikke et jævla bevis for noe annet. Og kom ikke her med bibelen, den råtne selvmotsigelsen. Jeg skal ta for meg den i en kommende serie med sinte bloggposter om hvorfor jeg er militant ateist. Inntil da – la oss feire at de menneskapte fantasifostrene ikke har noen som helst makt til å gjøre oss noe som helst. De eneste som har det, er de sjuke frikene her på jorda som tror de handler etter guds ordre. De har virkelige problemer.

Freedom from religion! Peace!

1 kommentar:

Britt Elin sa...

Ja, hva annet kan jeg si enn amen?

Takk for inspirasjon og utholdenhet - leste du forresten om han som valgte KrF NETTOPP pga ekteskapsloven?

*Rister på hodet i vantro*