søndag 27. juli 2008

Overtroisk much?

Jeg regner meg selv som ganske skeptisk – jeg er kynisk, og prøver å holde beina på bakken, og er av de som mener at man må ha bevis for påstander man kommer med – derfor tror jeg ikke på spøkelser, gud eller TVNorge.

Men jeg lurer på hva slags filtre enkelte mennesker har noen ganger. Den vitenskapelige metoden fungerer faktisk, og selv om ikke forskere finner rett svar på første forsøk hver gang, er det den beste metoden vi har for å finne sammenheng mellom “cause and effect” – en forklaring på HVORFOR noe skjer.

I dagens utgave av Drammens Tidene kan vi lese om Siljan Helgerud, som via telepati kan kommunisere med dyr. I denne artikkelen kommuniserer hun med en hest som ble forelska på tur fra Stavanger, samt er litt småstøl etter et løp. I tillegg avsluttes artikkelen med følgende spørsmål og svar:

– Kan dyr holde på hemmeligheter, da?
– Ja, det kan de. Jeg har ikke opplevd det selv. Men jeg vet om en hund som tynt ble bedt om ikke å fortelle til kursdeltakerne at kursholderen var gravid. Det gjorde den heller ikke i direkte ordelag. Men symbolsk, via en sang, formidlet den det til en av kursdeltakerne.

Dette er selvfølgelig et ganske ekstremt eksempel, men her må det da gå an å med 36 punkts Arial Black si

HALLO!?

Jeg vet jo at det finnes kunstnersjeler som er mye flinkere til å ta på følelsene sine enn meg, men før vi gir dem mer credit, er det på tide å understreke én ting: ANEKDOTER BEVISER INGENTING! Ja jøss, du kan hevde at homeopati-medisin er noe annet enn vann, og at det å be (til gud) for syke folk har noen effekt, men for hvert eksempel på at noe sånt fungerer, finnes det hundretusenvis som viser at det IKKE gjør det! Ikke minst finnes det masse seriøs forskning som viser at dette har null effekt!

Så hunden klarte ikke å holde på hemmeligheten fordi den SANG at kursholderen var gravid? Akkurat. Kan du gjenta dette i en vitenskapelig setting? Kan vi gi 10 hester hemmelig informasjon som hun så “henter ut” helt uten noen mulighet for å vite hva det gikk ut på? Kan noen av de synske på TVNorge forsøke seg i en kontrollert sammenheng hvor de som måler resultatene ikke lever for å selge manipulativ, spekulativ TV-underholdning til folk med fritidsproblemer?

James Randi har i lang tid utlovet $1.000.000 til den første som klarer å bevise overnaturlige evner. Og det er ikke urimelige krav de stiller – kun at folk beviser sine påstander i en kontrollert setting. Dette har pågått siden 1964 (da med en mindre pengesum) og det er fortsatt ikke ÉN stakkar som har klart å komme seg videre fra “kvalifiseringsrunden” engang.

Neste gang noen kommer med påstander om at de prater med dyr, eller spøkelser, eller Jesus for den saks skyld, husk at det fortsatt er lov til å tenke selv! Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis, og som sagt tidligere – anekdoter beviser ingenting! Hadde dette vært noe som virkelig gikk an, hadde vi hørt om det fra andre steder enn TVNorge og Drammens Tidene!

Jeg vet det er varmt. Men bruk huet!

For faen.

1 kommentar:

Siv Karin sa...

Det er 30 grader og agurktider, du må tilgi DT for dette. Og dessuten fenga det visst, hvor lenge er det siden du leste en hel avisartikkel (papirutgave ja)?
Mvh
hestehvisker to be