tirsdag 10. juli 2012

Klage på nær-døden-opplevelse

Hepp. Blogger ikke så mye for tiden, men må jo ta med høydepunktene i hverdagen. De små gledene. De som gjør livet rikere. Sånn som når man nesten blir kvestet i en rundkjøring av en idiot som burde vært avlivet. Dette skjedde i dag tidlig. Siden folk ser ut til å finne en slags pervers underholdningsverdi i denslags, gjengir jeg mitt klagebrev til dem her i sin helhet. Det sies at det er viktig å klage, så da gjør jeg det.

 

10. juli 2012

Til Oddbjørn Rønningen, Daglig leder

Aktiv Veidrift Utleie AS

Gml. Drammensvei 68

3420 Lierskogen

Angående vikeplikt, rundkjøringer og KH42154

Jeg hadde et lite trivelig møte med en trailer i en rundkjøring i Kobbervikdalen om morgenen tirsdag 10. juli, og mener det er på sin plass å si fra om dette. Jeg forstår at deres virksomhet til dels handler om å leie ut disse kjøretøyene til andre, og jeg vil derfor understreke at jeg ikke holder dere som firma direkte ansvarlig for det som skjedde – om vesenet som satt bak rattet er en av deres ansatte er naturligvis umulig for meg å mene noe om.

Jeg kom kjørende fra Skoger om morgenen, og kjørte gjennom rundkjøringen og under brua hvor E18 går gjennom sørsiden av Kobbervikdalen. Så fort man kommer ut fra under brua ligger det der en ny rundkjøring. Fra min høyre og inn i rundkjøringen kommer avkjørselen fra E18, mens jeg skulle rett frem da jeg jobber i nærheten. Jeg kjører her hver dag og er godt vant med at de som kommer fra motorveien har altfor stor fart inn i rundkjøringen. Det skjedde igjen i dag.

Jeg var godt inne i rundkjøringen allerede når jeg så deres trailer. Selv hadde jeg forholdsvis liten fart da jeg hadde vært nødt til å stoppe i forrige rundkjøring for en jeg hadde vikeplikt for. Den slags så dog ikke ut til å plage sjåføren av traileren, som kom i en fart som gjorde det åpenbart fra jeg så ham at en av oss ville måtte bremse ganske hardt for å unngå kollisjon. Naiv som jeg er antok jeg at det var en oppgave for han med vikeplikt, men jeg glemte jo selvfølgelig den viktigste regelen – den sterkestes rett. Hva hadde jeg i en liten puslete konebil å stille opp med mot en stor og tung trailer? Det er ikke noen særlig tvil om hvem som hadde kommet dårligst ut av den smellen.

Ettersom jeg ikke har noe ønske om at mine to barn skal miste faren sin helt enda, fikk jeg bremset og vridd bilen til siden slik at traileren kunne holde farten gjennom svingen uten å måtte belemres med oss dødelige. Jeg forstår at en slik trailer veier vesentlig mer enn en liten personbil og at fysikkens lover tilsier at det måtte en seriøs nødbrems til for at han skulle kunne stoppe for meg – bilen viste ikke antydning til å bremse noe mer enn det som var absolutt nødvendig for ikke å velte i svingen. Hadde jeg vist samme holdning som denne sjåføren og holdt på min rett hadde jeg sannsynligvis ikke sittet her nå og skrevet dette brevet.

Det er et par punkter her som jeg synes er viktige momenter i denne sammenhengen:

1. Man har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen. Jeg er innforstått med at dette av og til kan være fryktelig forvirrende i kombinasjon med at den generelle regelen sier at man har vikeplikt for de som kommer fra høyre, men for å kjøre bil bør man være i stand til å kombinere slike regler og ende opp med riktig resultat.

2. Et stort, tungt kjøretøy i høy fart som skal stoppe krever sitt – dette er elementær fysikk. Mesterhjernen bak denne prestasjonen hadde ikke bare for høy fart inn mot rundkjøringen, men turet frem som om ikke noe hadde skjedd også etter at han så meg (vi hadde noe i nærheten av øyekontakt, men jeg kan dessverre ikke beskrive personen nærmere, da jeg brått ble veldig opptatt med å redde mitt eget liv). Klart det er pysete å bremse selv om man kjører av motorveien, men når det handler om andres liv så kan det være greit å ha en anelse tankevirksomhet i toppen.

3. Sjekker dere om folk har førerkort i riktig klasse før de får leie utstyr av dere? Kunne det ev. være en idé å spørre kundene om det har oppstått vesentlig hjerneskade siden de fikk lappen? Jeg vet dette er vanskelig for dere i praksis, men igjen handler det om menneskeliv.

Hvis dette er for vanskelig å forholde seg til burde vedkomne vurdere å finne seg en jobb som passer bedre til hans mentale kapasitet, sånn som å falle ut av høye bygninger eller spise radioaktivt avfall. Det finnes ingen tvil hos meg om at hvis politiet hadde vært til stede og sett denne situasjonen, hadde han blitt stoppet, revet ut av traileren og avhørt analt med en batong full av spiker. Jeg har sett løk med bedre trafikal forståelse enn dette mennesket viste, og det er bare enda tristere når vi snakker om en yrkessjåfør eller i det minste en som sannsynligvis kjører en del bil i arbeidssammenheng.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at dere sørger for at denne personen tar førerkort på nytt, og samtidig gjør noe med holdningene sine. Det er faktisk nok at andre sjåfører ikke klarer å kompensere for hans feil én eneste gang, så har han liv på samvittigheten.

Jeg er innforstått med at jeg lett kan oppfattes som feig når jeg sender dette brevet anonymt, og at dere ikke vil kunne svare meg. Det skyldes utelukkende at jeg har sett trailersjåfører i aksjon på danskebåten og andre av deres yngleplasser, og jeg har ikke lyst til å forsvare meg fysisk mot en huleboer med behov for å beskytte sin krenkede ære. Jeg håper likevel dere tar dette nok på alvor til å opplyse sjåføren om at det finnes andre mennesker i trafikken, som ikke har gjort noen annen feil enn uheldigvis å befinne seg i nærheten av en mann som aldri i verden burde ha sittet bak et ratt!

Med rasende hilsen

Anonym trafikant

Ingen kommentarer: