mandag 28. mars 2011

Åpent brev til partiet Høyre ifm. innføring av datalagringsdirektivet

(Følgende er sendt partiet Høyre pr. epost. Jeg legger det ut her i full offentlighet – hvis du synes du kan finne et snev av ironi der, gratulerer)

Til: Stortingsrepresentanter for partiet Høyre

Jeg har med forferdelse fulgt utviklingen der dere har sviktet deres egne prinsipper og gitt etter for de overvåkningskåte og totalitære AP-politikerne som vil innføre Datalagringsdirektivet. At de går inn for det har aldri overrasket meg – de har aldri vært mitt parti, og kommer aldri heller til å bli det. Jeg må dog si at jeg er uendelig mye mer skuffet over dere.

Jeg har alltid trodd at partiet Høyre var de som skulle kjempe for enkeltmennesket i kampen mot myndighetenes tyranni. At dere hadde prinsipper som dere faktisk ville kjempe for. Ikke minst at når politikken var på sitt verste, og klovnepolitikere fra alle hold kastet skit og gjorde skam på nasjonen, så kunne jeg stole på dere. “Høyre er ordentlige”, tenkte jeg. “De kan jeg stole på. De er seriøse, de mener stort sett det samme som meg, de er ryddige. Folk jeg kan tenke meg skal styre utviklingen til landet mitt”. Jo sterkere man tror på en ting, jo mer vondt gjør det å bli blodpisket i fjeset med det faktum at man tok feil.

For å ta noen få ord om hvorfor akkurat jeg skriver dette; Jeg er programmerer, og jobber som teknisk ansvarlig i et firma som primært jobber med diverse former for datakommunikasjon. Selv om jeg på ingen måte er noen ledende ekspert på området, vil jeg påstå at jeg vet litt om det. Jeg baserer det jeg skriver her på fakta og erfaring, ikke for å fremheve meg selv, men for å understreke hva for en forferdelig feil dere er i ferd med å begå.

At det å overvåke alle elektroniske bevegelser til presumtivt uskyldige (jfr. Prinsippene rettsstaten Norge er bygget på) borgere er et forkastelig overgrep mot alt det jeg trodde vi står for, er jo hevet over enhver tvil. Det er ikke det som opptar meg mest, selv om dette er noe dere burde miste mye søvn over i de kommende årene etterhvert som dere innser hvor feil dere har tatt. Det at DLD har vært skremmende ineffektivt i de EU-landene som ennå ikke har funnet det grunnlovsstridig er heller ikke mitt hovedpoeng.

Det som plager meg aller mest, er at dette rent teknisk sett er trivielt å omgå om man ønsker det. Man trenger ikke å være spesielt datakyndig for å bruke web basert GMail med kryptert HTTPS-protokoll som mailklient. Eller Hotmail. Hva om man kommuniserer via Facebook? Twitter? World of Warcraft? IRC, Skype, MSN, Yahoo, Usenet, et uendelig antall nettforum, en egenutviklet protokoll? Det er faktisk ikke sånn at man trenger spesiell kompetanse for å unngå denne idiotiske loggingen. Det er så lett at mange brukere gjør det som standard, uten å være klar over det engang. Hva da med terrorister og pedofile som vet at alle jakter på dem, hele tiden? Hvis politiet som kjemper for å få innført dette direktivet tror at ikke de vil skjule sine spor ved å bruke ca. 20 sekunder på å få opp en kryptert VPN-forbindelse ut av landet, er de så håpløst naive at de ikke fortjener jobben med å beskytte samfunnet vårt.

La meg være veldig klar: Jeg er ekstremt for lov og orden. Jeg ønsker at politiet skal få massivt mer med ressurser. Mer politi i gatene, mer midler de trenger for å bekjempe kriminalitet. Men la det ikke være noen tvil: Hvis noen i politiet påstår at dette ikke vil være et problem, er de enten inkompetente, eller lyver med overlegg. Dette er et ubestridelig fakta, og dere må gjerne hente frem politietatens mest kyndige ansatte – de vil uansett ikke klare å komme seg unna det faktum at hvem som helst lett kan sørge for at internet-trafikk ikke kan overvåkes. Kryptering handler i bunn og grunn om matematikk, og den er det veldig vanskelig å komme utenom. Jeg kan i løpet av noen timer skrive et program som krypterer en tekst slik at politiet ikke kunne ha knekt den om de hadde hundre år på seg – og dette er ingen overdrivelse. Og jeg er ikke spesielt kyndig på området, utover at jeg vet litt om hva som er tilgjengelig. Utfordringen er der. Jeg skulle like å se at dere respekterte fakta nok til at dere tok dette til dere.

La meg også være klar på at det ikke er noe som helst ulovlig med å skjule sine spor på nettet. Mange anser det som et sikkerhetstiltak mot identitetstyveri og lignende. Og hvorfor skulle det ikke være det? Skal staten også begynne å åpne brevene våre for å sjekke hvem vi virkelig kommuniserer med? Det er jo ikke sikkert at vi kan stole på navnet på baksiden av konvolutten – det er omtrent like vanskelig å jukse med.

Hvorfor skulle vi så gjøre dette hvis vi ikke har noe å skjule? Man trenger ikke å tenke seg om så mange ganger for å se at det er åpenbart. Det finnes noen flotte bøker som handler om totalitære samfunn hvor myndighetene kontrollerer innbyggerne i detalj. Noen av dem er fiksjon, andre er historiebøker. Til felles har de at de presenterer samfunn som et Høyre-hjerte nødig ville bli forbundet med.

Hvis en terrorist i fremtiden ønsker å unngå dette fantastiske direktivet som dere selger partisjela deres for, kan han for eksempel la mobiltelefonen ligge igjen hjemme, ta med seg en laptop, og hacke seg inn på et trådløst nettverk et sted, og sende det han vil uten frykt. Som en artig bonus har vi der en potensielt uskyldig dømt norsk borger som ikke har gjort seg skyldig i noe annet enn å ikke være i stand til å sikre hjemmenettverket sitt tilstrekkelig.

Et annet poeng her er selvfølgelig sikkerheten hos den enkelte private aktør som myndighetene pålegger direktivet. Har vi noen grunn til å tro at disse vil klare denne jobben noe bedre enn de som hadde ansvar for de strengt bevoktede diplomatiske dokumentene som WikiLeaks la ut? Advokat Jon Wessel-Aas har på sin blogg en kommentar fra en bruker som gir et meget realistisk eksempel på at dette kan stå om liv – som ett eksempel bruker han en fiktiv homofil muslim som lever i skjul og kommuniserer med støttegrupper på nett. Kan hver og en av Høyres representanter leve med konsekvensene for denne personen dersom feil person får tak i informasjonen?

Det sier seg selv at jeg og veldig, veldig mange med meg vil gjøre det vi kan for å informere om hvordan man kan omgå dette direktivet i dagene, ukene, månedene og årene som kommer. Vi vil fortelle hvorfor dette må bekjempes, og vi vil gi dem verktøyene de trenger for å skjule sine spor. Frykter jeg at jeg hjelper terrorister og pedofile? Nei. De kan dette mye bedre enn jeg noensinne vil. De har noe å frykte i forhold til sin datatrafikk. Det har ikke jeg. Jeg mener bare at mitt liv er mitt eget, og at myndighetene ikke skal stikke nesa si i mine saker så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig. Hørtes det kjent ut? Det pleide å være noe dere sto for, før jeg mistet all respekt for dere.

La det ikke være noen tvil – dere av Høyres representanter på stortinget som stemmer for å innføre dette direktivet er en skam. Dere er en skam for partiet dere representerer, dere er en skam for demokratiet dere er en del av, og dere fortjener ikke å bo i et fritt og åpent samfunn som vi har i Norge, til tross for det nåværende vanstyret. At dere overser en av deres egne giganter – Georg Apenes – som til og med er blant landets mest kunnskapsrike på dette området, gjør ikke tingene noe bedre. Det er en ikke ubetydelig andel av de som har stemt på dere som føler seg sveket, og kjenner smerten fra kniven i ryggen.

Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg var medlem av Høyre, slik at jeg kunne melde meg ut i protest. Det kan jeg ikke – alt jeg kan gjøre er å la være å stemme på dere. Sånn er demokratiet blitt. Dere var i større og større grad det siste partiet jeg med samvittighet og overbevisning kunne stemme på. Nå går dette mot en endelig og hjerteskjærende slutt, når dere om få dager går til avstemning på stortinget og med viten og vilje begår den største feilen i partiets historie. Tilbake vil stå et uspiselig parti uten ryggrad, uten prinsipper, uten ære og uten mange av velgerne som stolte på dere. Som dere svek, dolket i ryggen, og så inn i øynene med et smil mens dere gjorde det. Dette kommer aldri til å tilgis. En blå stemme blir for alltid blank. Jeg ønsker dere alt vondt for deres uansvarlige oppførsel og håper dere i løpet av deres liv innser dybden i deres massive feilvurdering.

Takk for ingenting.

Rune Jacobsen

2 kommentarer:

firmun sa...

Stå på. Har tidligere ikke sett konsekventene.

Unknown sa...

Takk det samme - spre ordet til så mange som mulig, det er dessverre en stor del av befolkningen som ikke er klar over hva de er i ferd med å bli utsatt for.