søndag 8. mars 2009

Deilig ironi

Jeg ser helt klart at kvinnedagen – 8. mars – av historiske grunner har vært både nødvendig og viktig for mange. I moderne tid har vel kvinner her i landet det bedre enn de har hatt før, men det er sikkert mye å rette på fortsatt. Greit for meg.

Det som derimot er ekstra moro, er når vårt flerkulturelle samfunn skal vise storhet ved å inkludere minoritetene i våre tradisjoner. Den barbariske døds-sekten Islam er jo blandt annet kjent for kvinneundertrykkelse i verdensklasse, så her burde det være muligheter.

Det er derfor med stor glede jeg observerer at en muslim som brenner et av de store symbolene på undertrykkelsen offentlig på en dag dedikert til frihet for kvinner, blir pepret med snøballer av sine egne – dvs. andre muslimske kvinner.

Hihi. “Ikke brenn vår rett til å bli undertrykket!” - “Du må ha respekt for våre tradisjoner som sannsynligvis egentlig betyr at jeg burde holde kjeft og være undertrykket på kjøkkenet istedenfor å gå ut offentlig og ha en mening!”

Men man kan vel ikke vente mer av folk som kulturelt sett fortsatt ikke har kommet til middelalderen. Jeg ler, jeg fnyser, og jeg koser meg. God 8. mars! :D

6 kommentarer:

Anonym sa...

Veeeldig braaa...

Koppa Dasao sa...

Når skal norske kvinner brenne PSF-ene igjen?

meningeromalt sa...

Fantastisk bra skrevet!

alia sa...

Teit innlegg. Hun er ikke muslim, så dette innlegget har null poeng.

Unknown sa...

@alia: Det meste her var faktisk rettet mot de muslimske kvinnene i hijab som protesterte og kastet snøballer, ikke hun som brant selve hijaben.

Det er rent logisk sett forskjell på at et innlegg ikke har et poeng, og at du bommer og ikke forstår poenget. Gratulerer med ny lærdom. :)

Britt Elin sa...

Jeg tenker litt sånn at de kvinnene som er der og kaster snøball er semi-undertrykte. Hva med alle dem som ikke engang er der, kanskje fordi hijaben er til rens, sånn at de ikke har noe annet valg enn å holde seg hjemme?

Joda, litt på sida kanskje, men de som er synlige er en ting - de usynlig undertrykte er det verste, og de sto ikke og heiv snøball, tragisk nok.